Az Európai Bankhatóság (EBA) közzétett egy jelentést azzal a 2016-ban kidolgozott ütemtervvel kapcsolatban, melynek célja a hitelkockázati tőkekövetelmény IRB (belső minősítésen alapuló) módszer szerinti kiszámítására használt belső modellek továbbfejlesztése volt. A módosítások célja a tőkekövetelmények indokolatlan eltérései miatt kialakult bizonytalanság kezelése, valamint az IRB modellek iránti bizalom helyreállítása azáltal, hogy biztosítja a kockázati paraméterek becsléseinek összehasonlíthatóságát, miközben megőrzi a kockázat-érzékenységüket is. Ez a jelentés az IRB szabályozói áttekintés lezárását jelzi, és ismerteti a következő lépéseket.

Az EBA IRB ütemterve az alábbi célokat szolgálja: (i) az IRB szabályozói keret áttekintése, (ii) a felügyeleti konzisztencia biztosítása, és (iii) az átláthatóság javítása. Az EBA elsősorban a szabályozói szempontokra helyezte a hangsúlyt, és ez a jelentés a keret szabályozói áttekintésének véglegesítését jelzi.

A szabályozói felülvizsgálat, ami minden EBA által kibocsátott irányelvre és technikai normára kiterjedt, az iparággal folytatott nyílt és konstruktív dialógus, valamint az illetékes hatóságokkal folytatott szoros együttműködés eredménye. A jelentés mindkét fél kérdéseit megválaszolja a végrehajtási határidőkkel kapcsolatban. Ebben a vonatkozásban, a jó minőségű végrehajtás érdekében, az EBA úgy határozott, hogy egy évvel, tehát 2021 végéig meghosszabbítja a minősítési rendszerekben végrehajtandó változtatások bevezetésének határidejét. Ezen felül, tekintettel a kapcsolódásra a végleges Bázel III keretrendszerhez, melyet a Bázeli Bankfelügyeleti Bizottság (BCBS) 2017 decemberében tett közzé, az EBH lehetővé tette, hogy az intézmények az alacsony default elemszámú portfólióik nemteljesítéskori veszteségráta (LGD) és hitelkonverziós faktor (CCF) modelljeikben végrehajtandó változtatásokat legkésőbb 2023 végéig végezzék el.

A következő lépések

A Hitelkockázat csökkentő tételekrevonatkozó útmutatásokon (CRM) túl, amelyek jelenleg egyeztetés alatt állnak, az EBA nem tervez több módosítást végezni a belső modellekkel kapcsolatos útmutatóiban, az ütemtervben leírtaknak megfelelően. Miközben az iparág és az illetékes hatóságok az IRB modellek módosításait végrehajtják, az EBA arra összpontosít, hogy figyelje és felmérje, hogy érzékelhető-e a kockázati súlyok különbözőségeinek mérséklődése. Ezen a területen az EBH éves benchmarking vizsgálatot végez, és tovább fogja fejleszteni ezt a gyakorlatot további tematikus elemzésekkel és az illetékes hatóságokkal folytatott együttműködéssel. Továbbá, a végrehajtási folyamat támogatása érdekében az EBA a továbbiakban is használni fogja a Q&A (kérdések és válaszok) eszközét.

Az EBA elindította az átláthatóság javítását célzó munkát is a 3. pillérben előírt közzétételek harmonizációjával, a módosított tőkekövetelményekről szóló rendeletben (CRR2) meghatározott módosított követelmények szerint. Ezzel párhuzamosan az EBA a felügyeleti jelentéseket is a módosított közzétételi követelményekhez fogja igazítani. Ezen felül egy átfogóbb jellegű felülvizsgálatot is el fog végezni azzal a céllal, hogy javítsa az adatkérések konzisztenciáját az IRB módszer szabályozói felülvizsgálatában kidolgozott definíciókkal és pontosításokkal. Ezen szélesebb körű munka során figyelembe veszi az összes adatszolgáltatási követelményt, ideértve mind a felügyeleti jelentésekhez szükséges adatokat, mind a felügyeleti benchmarking céljaira gyűjtött adatokat.

Az EBA véleménye szerint az EBA alulról felfelé építkező (bottom-up) módszerének végrehajtása a Bázel III keretrendszer felülről lefelé ható (top-down) reformjai mellett jelentősen csökkenteni fogja a tőkekövetelmények indokolatlan különbözőségét. Fontos tehát, hogy a végrehajtási munka a jelenlegi nagy erőkkel folytatódjon, biztosítva az IRB keret folyamatos hitelességét.

Kapcsolódó dokumentumok:
Progress report on IRB roadmap.pdf

Kapcsolódó hivatkozások:
Credit risk
Model Validation