2021. június 17.

Az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) közzétette a digitális etikával foglalkozó konzultatív szakértői csoportjának jelentését, amely egy az európai biztosítási szektorban működő etikus és megbízható mesterséges intelligencia (AI) szabályozásának elveit ismerteti.

A jelentés a digitalizáció és az AI területén a közelmúltban zajlott nemzetközi és uniós folyamatokon alapul. Az EIOPA azért hívta össze a konzultatív szakértői csoportot, hogy az érdekelt felek széles köre dolgozhasson együtt, azonosítva az AI biztosításban történő fokozódó használatával kapcsolatos lehetőségeket és kockázatokat, ideértve olyan lehetséges korlátok megvizsgálását, amelyekre szükség lehet.

A jelentés rámutat az AI biztosítás területén való elterjedésére. Például az AI lehetővé teszi a biztosítók részére, hogy részletesebb kockázatértékeléseket és árazási gyakorlatokat, egyre hatékonyabb kárigény-kezelési eljárásokat folytassanak, és képessé teszi a biztosítókat, hogy eredményesebben küzdjenek a csalások ellen.

Figyelemre méltóak lehetnek az olyan előnyök, mint az előrejelzési pontosság, az automatizáció, új termékek és szolgáltatások, valamint költségcsökkentések. Ugyanakkor a méltányosság, a megkülönböztetésmentesség, az átláthatóság és az indokolhatóság biztosítása kihívást jelenthet: a cégeknek akad még munkája e kihívások kezelésével.

Az említett problémák kritikus fontossággal bírnak a szektorban jelenleg zajló digitális átállás küszöbén. Ezért egy erős AI szabályozási keretrendszer kialakítása elengedhetetlen egy jól működő, megbízható és pénzügyileg befogadó biztosítási szektor számára.

A jelentés célja a biztosítók segítése a kockázatalapú és arányos intézkedések meghozatalakor, iránymutatással szolgálva arról, miként kell a gyakorlatban megvalósítani a kulcsfontosságú elveket egy AI alkalmazás életciklusa során. Az iránymutatás nem kötelező, és szemléltetési célt szolgál.

Az EIOPA üdvözli a konzultatív szakértői csoport eredményeit, és úgy véli, hogy igen értékes kiindulási ponttal szolgálnak az AI biztosításban történő helyes felhasználása határainak jobb megállapításához. Az EIOPA fel fogja használni ezeket az eredményeket e terület lehetséges felügyeleti kezdeményezéseinek azonosítására, figyelembe véve az uniós szinten a digitalizációval és mesterséges intelligenciával kapcsolatosan jelenleg zajló folyamatokat.

A jelentés letöltése

Háttér

2019 szeptemberében az EIOPA big data elemzés gépjármű- és egészségbiztosításban való alkalmazására vonatkozó tematikus áttekintésének utánkövetéseként megalapította a konzultatív szakértői csoportot azzal a megbízatással, hogy etikai szempontból vizsgálja az AI-t a biztosítás területén. A tematikus áttekintés adatvezérelt üzleti modellek felé irányuló erős trendet azonosított az európai biztosítási piacon. Az adatok igen értékes erőforrássá váltak, és az adatok elérhetősége tovább növekszik. A technológia is fejlődött, és ez lehetővé tette az AI alkalmazását, hogy még inkább bepillantást nyerhessünk a fogyasztói magatartásba. E trendet a COVID-19 válság is felgyorsította.

A digitalizációt és AI-t övező etikai problémák túlmutatnak a biztosítási szektoron. Az EIOPA felismeri, hogy tekintettel a biztosítók által a biztosítási értéklánc minden részében felhasznált nagy mennyiségű adatra, elengedhetetlen, hogy a biztosítók foglalkozzanak az AI alkalmazásának szélesebb következményeivel a méltányosság és a jó fogyasztói eredmény biztosítása érdekében.

Az EIOPA angol nyelvű közleménye