2021. március 10.

Az Európai Bankhatóság (EBA) közzétette a 2020/2021-es fogyasztói trendekről szóló jelentését. A jelentés olyan aktuális kérdéseket azonosít, mint a felelőtlen hitelezés, a hitelképesség vizsgálata és a digitalizáció, amelyekkel az EBA az elmúlt időben foglalkozott, valamint egyéb kérdéseket, úgymint az értékesítési gyakorlatok és a bankszámlához való hozzáférés, amelyeken mostanában kezdett el dolgozni. A jelentés magyarázattal szolgál azon intézkedésekkel kapcsolatban is, amelyeket az EBA a COVID-19 járvány fogyasztókra gyakorolt hatásának mérséklése érdekében tett.

A jelentésben az EBA azt az észrevételt tette, hogy a háztartásoknak nyújtott hitelek 79%-át képviselő jelzáloghiteleknek továbbra is nagy hatásuk van a fogyasztók személyes pénzügyeire. Ugyanezen időszakban a fogyasztási hitelek volumene 14%-kal, a betéteké pedig 14,6%-kal nőtt. Mind a jelzálog-, mind a fogyasztási hitelek esetén a COVID-19 pandémia hatása a hitelezők és a hitelfelvevők közötti kapcsolat erősödéséhez vezetett, a moratóriumok és állami garanciák alkalmazásával a középpontban. Az EBA támogatta az ilyen kezdeményezéseket azzal a céllal, hogy segítse a hitelfelvevőket a rövid távú működési és likviditási kihívások kezelésében.

A jelentés arra is kitér, hogy az EU-n belül tovább nőtt a fizetési számlával rendelkezők száma, amely mostanra az EU lakosságának jelentős százalékát jelenti. Ugyanakkor problémák merültek fel a „kockázatmentesítés” azon ügyfelekre gyakorolt hatásával kapcsolatban, akiktől megtagadták az ilyen számlákhoz való hozzáférést. Ami a pénzforgalmi szolgáltatásokat illeti, továbbra is a fizetési kártyák voltak a legszélesebb körben használt fizetési eszközök az EU-ban. A jelentés megjegyzi, hogy a COVID-19 járvány idején fokozódott az érintésmentes fizetések alkalmazása, amit az EBA azzal segített elő, hogy felszólította a pénzforgalmi szolgáltatókat az érintésmentes fizetések megkönnyítésére, ideértve a limit növelését, közelítve az uniós jog által megengedett 50 eurós küszöbhöz.

E jelentés a 27 európai uniós tagállam nemzeti hatóságai, nemzeti és uniós fogyasztói szervezetek, a Pénzügyi vitarendezési hálózat (FIN-NET) tagjai, valamint uniós iparszövetségek által szolgáltatott információkon alapul. A jelentés az Európai Központi Banktól és a Világbanktól származó mennyiségi adatokat is értékel.

Jogalap

A fogyasztói trendekről szóló 2020/2021. évi jelentés az EBA létrehozásáról szóló rendelet 9. cikkében meghatározott mandátum teljesítése körében készült. E cikk megköveteli az EBA-tól, hogy a belső piac egész területén vezető szerepet vállaljon az átláthatóság, az egyszerűség és a méltányosság támogatásában a fogyasztói pénzügyi termékek és szolgáltatások vonatkozásában, többek között azzal is, hogy gyűjti és elemzi a fogyasztói trendeket, valamint azokról jelentéseket készít.

DOKUMENTUMOK

Jelentés a 2020/2021. évi fogyasztói trendekről

Az EBA angol nyelvű közleménye

LINKEK

Fogyasztóvédelem és pénzügyi innováció