Az Európai Bankhatóság (EBA) közzétette a 2026-ra vonatkozó legfontosabb prioritásokat és kezdeményezéseket felvázoló munkaprogramját. Azon túl, hogy a három legfontosabb prioritásra összpontosítanak, az EBA munkájának célja az uniós bankok és pénzügyi szervezetek szabályozási és felügyeleti keretrendszere egyszerűsítésének és hatékonyságának erősítése is, szoros együttműködésben az Európai Unión kívüli és belüli érdekelt felekkel.  Ebben a tekintetben az EBA elindította a keretrendszer átfogó értékelését, és a hatékonyság növelése érdekében 21 intézkedés meghozataláról döntött. A 2026-as munkaprogram négy vizsgált területen konkrét intézkedéseket tartalmaz  a jövő évre vonatkozóan. Az EBA rendszeres jelleggel jelenteni fog valamennyi javaslat végrehajtásáról.

A 2026-os munkaprogram három prioritás köré épül: i) egy hatékony, rugalmas és fenntartható egységes piachoz hozzájáruló szabálykönyv kidolgozása; ii) kockázatértékelés olyan eszközökkel, adatokkal és módszertanokkal, amelyek támogatják a hatékony elemzést, felügyeletet és felvigyázást; iii) az innováció kezelése valamennyi érdekelt fél technológiai kapacitásának növelése érdekében. A 2026-as év fontos mérföldkő lesz az EBA számára, mivel a Hatóság megkezdi felügyeleti és felvigyázói tevékenységét, amelyek a kritikus harmadik fél szolgáltatókkal (DORA), a kriptoeszközök kibocsátóival (MICA) és a kezdeti biztosítéki modellek használatával (EMIR) kapcsolatos új felelősségi körökből erednek.  Azonban a 2020 óta gyakorolt ​​pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás elleni (AML/CFT) felelősségi körei az újonnan létrehozott Pénzmosás Elleni Hatósághoz (AMLA) kerülnek át.

Az EBA folytatni fogja hagyományos, a szakpolitika fejlesztésére, konvergenciára és kockázatelemzésre irányuló munkáját, azonban immár az uniós szabályozási és felügyeleti keretrendszer egyszerűsítésének és hatékonysága növelésének célját figyelembe véve. E tekintetben az EBA az év elején megkezdte a keretrendszer átfogó felülvizsgálatát, amelynek során négy kulcsfontosságú területre összpontosított. A felülvizsgálat kiterjedt a második és harmadik szintű szabályozási termékek elkészítésére, a pénzügyi szervezetek adatszolgáltatási terhére, az EBA hozzájárulására az EU prudenciális szabályozási keretrendszeréhez, illetve a belső munkaszervezésre. Mindez 21 javaslatot eredményezett, amelyek célja, hogy megőrizzék az Unió pénzügyi rendszerének ellenállóképességét, erősítsék az egységes piac előnyeit, és fenntartsák az Unión belül az azonos versenyfeltételeket azáltal, hogy biztosítják a megfelelő arányossági kiigazításokat, illetve azt, hogy nem töredezik szét az Egységes Szabálykönyv (Single Rulebook).

Jogalap, háttér és a következő lépések

Az EBA Igazgatótanácsának (MB) javaslata alapján, illetve az EBA alapító rendeletének 43. cikkével összhangban, az EBA Felügyeleti Tanácsa (BoS) 2025. szeptember 29-én elfogadta a munkaprogramot.

A korábbi évekhez hasonlóan a munkaprogram összeállítása az EBA Arányossági Tanácsadó Bizottsága (ACP) ajánlásainak és az Európai Bizottság hozzájárulásának figyelembevételével történt. A vezetői összefoglalót az EU valamennyi hivatalos nyelvén elérhetővé teszik.

Az EU hatékonyabb szabályozási és felügyeleti keretrendszerére vonatkozó javaslatokat a Felügyeleti Tanács tagjaiból és az EBA munkatársaiból álló, a szabályozási és felügyeleti keretrendszer hatékonyságával foglalkozó munkacsoport (Task Force on the Efficiency of the Regulatory and Supervisory Framework) készítette el, és  az EBA Felügyeleti Tanácsa hagyta jóvá.

Dokumentumok

EBA Munkaprogram 2026

Jelentés a szabályozási és felügyeleti keretrendszer hatékonyságáról

Kapcsolódó tartalom

Munkaprogram