2020. március 9.

Az Európai Értékpapír-piaci Hatóság (ESMA) közzétette a 2020. évi felügyeleti munkaprogramját, amelyben részletesen meghatározta a hitelminősítő intézetek (CRA), a kereskedési adattárak (TR) felügyeletének, valamint a harmadik országbeli központi szerződő felek (TC-CCP-k) és központi értéktárak (TC-CSD-k) nyomon követésének kiemelt területeit. Az ESMA az értékpapír-finanszírozási ügyletekről szóló rendelet (SFTR), az értékpapírosítási rendelet(SECR) , a referenciamutatókról szóló rendelet (BMR) és a MiFIR szerinti új felügyeleti feladataira is készül.

A 2020. évi kulcsfontosságú felügyeleti prioritások

Az ESMA felügyeleti tevékenységének középpontjában a következők állnak:

  • CRA – kiadott minősítések, minősítési folyamat, kiberbiztonság, a minősítések használhatósága, belső ellenőrzési környezet;
  • TRs – adatminőség; az informatikai rendszerek megbízhatósága; üzletmenet-folytonosság tervezés és információbiztonság;
  • SFTR/SECR – az SFTR és SECR alapján benyújtott első kérelmek értékelése és az új felügyeleti keretek megvalósítása;
  • TC-CCP-k és TC-CSD-k – az elszámolási kötelezettség alkalmazásának értékelése; a Brexit előkészítése és az EMIR 2.2 szerinti 2. szintű központi szerződő felek esetleges közvetlen felügyelete

Emellett az ESMA továbbra is együttműködik a felügyelt szervezetekkel a Brexit végrehajtási időszakának végére való felkészüléssel kapcsolatban, és biztosítja, hogy az a lehető legkisebb fennakadásokkal valósuljon meg.

Steven Maijoor elnök így nyilatkozott:

„Az ESMA immár tizedik éve páneurópai felügyeleti szerv, és folytattuk a hitelminősítő intézetek és kereskedési adattárak felügyelete terén tett előrelépéseket, valamint ezen intézmények működésének javítását, amint azt a díjakkal, a Brexit vészhelyzeti tervekkel, a CLO hitelminősítéseinek és a TR-adatminőség felülvizsgálatával kapcsolatos legutóbbi munkánk is mutatja.

„Úgy vélem, hogy az említett tíz év során elért teljesítményünk kulcsfontosságú tényező volt az európai intézmények azon döntésében, hogy az európai felügyeleti hatóságok felülvizsgálata keretében növeljék az ESMA felügyeleti feladatait. Várakozással tekintünk az elé, hogy a hitelminősítő intézetekkel és kereskedési adattárakkal kapcsolatban szerzett tapasztalatainkra építve betöltsük az értékpapírosítási adattárak és a kritikus uniós referenciamutatók felügyeletét ellátó hatóság szerepét is, és e munka révén továbbra is ellássuk feladatainkat a piacok rendezett működésének, a befektetők védelmének és a pénzügyi stabilitás biztosításában.”

A 2020. évi fő prioritások

2020-ban a felügyeleti prioritások a következőket foglalják magukban:

Hitelminősítő intézetek

  • A kiadott hitelminősítések kockázatainak proaktív azonosítása;
  • Annak biztosítása, hogy a hitelminősítő intézetek megbízható és jól strukturált minősítési eljárásokkal rendelkezzenek;
  • A hitelminősítő intézetekben az informatikai és információbiztonsággal kapcsolatban azonosított aggályok kezelése;
  • Annak biztosítása, hogy a hitelminősítések hozzáférhetők és használhatók legyenek a befektetők számára;
  • A hitelminősítő intézetek ellenőrzési funkcióinak szervezeti kérdései és függetlensége;

Kereskedési adattárak

  • Az adatok minősége és a hatóságok hozzáférése, különös tekintettel az adatminőségi cselekvési tervre;
  • Az informatikai folyamatokra és a szoftverváltozásokra vonatkozó belső kontrollmechanizmusok értékelése/ellenőrzése;
  • Az információbiztonsági funkció, valamint az üzletmenet-folytonossági és katasztrófa-elhárítási tervek hatékonysága;

Harmadik országbeli központi szerződő felek és központi értéktárak

  • A Brexit által a harmadik országbeli CCP-kre és CSD-kre gyakorolt hatások nyomon követése;
  • Az EMIR 2.2 elismerésnek megfelelő új eljárások kialakítása;
  • Az elismerési határozatok újraértékelése (beleértve szükség esetén az Egyesült Királyságban székhellyel rendelkező központi szerződő feleket is);
  • A 2. szintű központi szerződő felek új nyomon követésének kialakítása és végrehajtása;
  • Azon potenciális kockázatok nyomon követése, amelyeket a harmadik országbeli CCP-k az 1. szintre vonatkozóan jelenthetnek az EU-ban; valamint
  • A harmadik országbeli CSD-k joghatóságára vonatkozó európai bizottsági egyenértékűségi határozatokat követően a CSD-k által benyújtott esetleges elismerési kérelmek értékelése.

Az ESMA angol nyelvű sajtóközleménye