Kedves Látogató! Amennyiben hibát talál az oldalon, vagy további, technikai okokból adódó problémája merül fel, kérjük, hívja az ügyfélszolgálatot. Telefonszám 06-80-203-776. Köszönettel Magyar Nemzeti Bank.
EN

Elindult a 2021-es EU-szintű EBA stresszteszt

nyomtatás

2021. január 29.

  • A stresszforgatókönyv tükrözi a COVID-19 világjárvány lehetséges alakulásával kapcsolatos folyamatos aggályokat, valamint a bizalom erőteljes csökkenésének lehetőségét;
  • A stresszforgatókönyvet úgy alakították ki, hogy valamennyi uniós országban megfelelően súlyos legyen;
  • Az EU egészére kiterjedő stressztesztben 50 uniós bank szerepel, amely minta az EU összes banki eszközének 70%-át fedi le.

Az Európai Bankhatóság (EBA) elindította a 2021-es uniós szintű stressztesztet, és közzétette a makrogazdasági forgatókönyveket. A 2020-as gyakorlat COVID-19 világjárvány miatti elhalasztását követően, az idei uniós stresszteszt jelentősen hozzájárul az európai bankszektor ellenálló képességének értékeléséhez. Ennek megfelelően a stresszforgatókönyv egy elhúzódó COVID-19 járványon alapul, egy „hosszabb időszakon keresztül fennálló alacsonyabb” kamatkörnyezetet feltételezve, amelyben a negatív bizalmi sokkok a gazdasági visszaesés elhúzódását eredményeznék. Az EBA várhatóan 2021. július 31-ig teszi közzé a teszt eredményeit. 

A stresszteszt főbb jellemzői

A stresszteszt egy kedvezőtlen makrogazdasági forgatókönyvnek az uniós bankok fizetőképességére gyakorolt hatását értékeli. A stresszteszt lehetővé teszi a felügyeletek számára annak felmérését, hogy a bankok tőkepufferei, amelyeket az elmúlt években halmoztak fel, elegendőek-e a veszteségek fedezésére és a gazdaság támogatására válságidőszakokban. Ezen túlmenően a gyakorlat elősegíti a piaci fegyelmet azáltal, hogy bankonként következetes és granuláris adatokat tesz közzé, ami különösen a piaci bizonytalanság fokozódása idején döntő fontosságú. A gyakorlat eredményei segítik a felügyeleti felülvizsgálati és értékelési folyamatot (SREP).

Az egész EU-ra kiterjedő stressztesztet 50 uniós bank közreműködésével végzik majd, melyből 38 az egységes felügyeleti mechanizmus (SSM) joghatósága alá tartozó országból került kiválasztásra. A résztvevő bankok az EU és Norvégiaegyüttes bankszektorának összes eszközének közel 70%-át teszik ki, az 2019. végi teljes konszolidált eszközállományban kifejezve.

Tekintettel a COVID-19 világjárvány által okozott sajátos makrogazdasági feltételekre és a nagyfokú bizonytalanságra, idén a fókuszba kerülő célkitűzések meghatározása a közzététel időpontjához közelebbi körülményektől függ. Az eredmény értékes információt jelenthet a COVID-19 által okozott válság miatt a bankoknak kínált rugalmassági intézkedésekből való esetleges kilépési stratégiákkal kapcsolatban, valamint a gazdasági helyzet további romlása esetén szükséges intézkedések meghozatalához.

A forgatókönyvek főbb elemei

Az uniós országokra vonatkozó alapforgatókönyv a nemzeti központi bankok 2020. decemberi előrejelzésein alapul, míg a stresszforgatókönyv az Európai Rendszerkockázati Testület (ESRB) által azonosított, és az EU bankszektorát fenyegető fő pénzügyi stabilitási kockázatok megvalósulását feltételezi. A stresszforgatókönyv az EBA közelmúltbeli kockázatértékelését is tükrözi.

A narratíva a COVID-19 világjárvány lehetséges alakulását érintő aggályokkal[1] kapcsolatos stresszforgatókönyvet ábrázol, amely a bizalom erőteljes visszaesésével párosul, és ezáltal világszinten elhúzódó gazdasági visszaesést eredményez.[2] A gazdasági kilátások romlása a hosszú távú kockázatmentes hozamoknak a már történelmileg is alacsony szintről való globális csökkenésében tükröződik, ami a GDP tartós csökkenéséhez és a munkanélküliség növekedéséhez vezet. A lassuló növekedési lendület a vállalati jövedelmek csökkenését idézné elő, ami a piaci szereplők várakozásainak újraértékelésével együtt a pénzügyi eszközértékelések hirtelen és jelentős kiigazítását, valamint a lakossági és kereskedelmi ingatlanárak jelentős csökkenését idézné elő. A gazdasági növekedés hanyatlása és a kockázati felárak emelkedése további kihívást jelenthet az államadósság fenntarthatósága szempontjából az egész EU-ban.

A stresszforgatókönyvet úgy alakították ki, hogy valamennyi uniós országban megfelelően súlyos legyen. 2023-ra uniós szinten a reál-GDP 3,6%-kal csökkenne, a munkanélküliség 4,7 százalékponttal emelkedne, a lakóingatlanok ára 16,1%-kal, a kereskedelmi ingatlanárak pedig 31,2%-kal csökkennének. A globális pénzügyi piacokon a részvényárak a fejlett gazdaságokban 50%-kal, a feltörekvő gazdaságokban pedig 65%-kal esnének vissza az első évben. A 2021-es stresszforgatókönyv nagyon súlyos, tekintettel a világjárvány miatt jelentős recesszió következtében megvalósult gyengébb makrogazdasági kiinduló helyzetre 2020-ban.

Az EBA angol nyelvű sajtóközleménye

[1] Az EBA stressztesztek kedvezőtlen forgatókönyveinek finomhangolásához használt egyezmény „változatlan szakpolitikát” feltételez. Ez azt jelenti, hogy sem a monetáris politikát, sem a fiskális politikát érintő reakciókat nem feltételeznek az alapforgatókönyvbe már beágyazott forgatókönyvön felül. 

[2] Ezeket a bizalmat érintő sokkokat kiválthatja a vírus mutációja, a vakcinák elosztásában vagy elfogadásában mutatkozó jelentős visszaesés, a fertőzések újbóli megjelenését követő esetleges további lezárások és/vagy a világjárvány elszigetelésének egyéb váratlan negatív fejleményei. 

Ez a weboldal sütiket használ a kényelmesebb böngészés érdekében. A honlap használatával Ön elfogadja, hogy az oldal sütiket használ. Kérjük, olvassa elSüti tájékoztatónkat,amelyben további információkat olvashat a sütikről és azt is megtudhatja, hogyan tudja kikapcsolni vagy törölni őket.Elfogadom

Tájékoztatjuk, hogy az adatvédelmi jogszabályoknak való megfelelés érdekébenAdatvédelmi tájékoztatónkmegváltozott.Értem