A 2024. június 19-én közétett, pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni uniós keret megerősítését szolgáló új és átfogó jellegű pénzmosás elleni jogszabálycsomag fontos eleme a Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Hatóság létrehozásáról rendelkező „Pénzmosás és Terrorizmusfinanszírozás Elleni Hatóság létrehozásáról, valamint az 1093/2010/EU, az 1094/2010/EU és az 1095/2010/EU rendelet módosításáról szóló 2024. május 31-i (EU) 2024/1620 európai parlamenti és tanácsi rendelet” (AMLA Rendelet).
Az AMLA célja és tevékenysége
Az AMLA két fő célja a pénzmosás- és terrorizmusfinanszírozás elleni küzdelem terén az európai szintű felügyelet, valamint a pénzügyi információs egységek együttműködésének erősítése.
Az AMLA tevékenysége különösen az alábbiakat valósítja meg:
- az egész EU-ban egységes, integrált pénzmosás és terrorizmus finanszírozás elleni felügyeleti rendszer biztosítása, amely közös felügyeleti módszereken és a magas szintű felügyeleti normák konvergenciáján alapul;
- közvetlen és közvetett felügyelési hatáskörökkel való rendelkezés:
- közvetlenül felügyeli azokat a szolgáltatókat (kiválasztott kötelezett szolgáltatók), amelyek magas kockázatúnak minősülnek a rendeletben meghatározott kockázatértékelési szempontok alapján, és rendelkezik a felügyeleti tevékenységéhez szükséges vizsgálati, intézkedési és szankcionálási hatáskörrel (a kiválasztott kötelezett szolgáltatók közvetlen felügyelete 2028-ban kezdődik);
- a nem kiválasztott kötelezett szolgáltatók esetében a pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás elleni felügyelet elsősorban nemzeti szinten marad, azonban az AMLA támogatást nyújt a felügyeleti tevékenység fejlesztésében és az európai szintű felügyeleti gyakorlatok konvergenciájának elérésében;
- a pénzügyi szervezetek felügyeletéért felelős nemzeti felügyeleti hatóságok vonatkozásában értékeli az AML/CFT stratégiákat, kapacitásokat és erőforrásokat, elősegíti a pénzügyi felügyeleti kollégiumok működését és a felügyeleti gyakorlatok konvergenciáját, koordinálja a tagállami felügyeletek közötti információcserét, valamint kérésre segítséget nyújt a tagállami pénzügyi felügyeletek részére;
- támogatja a tagállami FIU-k közötti együttműködést, jelentős szerepet játszik a FIU-k által végzett közös elemzések végrehajtásában, valamint informatikai szolgáltatásokat és eszközöket nyújt a FIU-k számára a biztonságos információmegosztás érdekében, ideértve a FIU.net tárhelyének biztosítását, valamint az AML/CFT felügyeleti rendszer működése számára releváns információk adatbázisának fenntartását is;
- a nem pénzügyi szervezetek felügyeleti hatóságai tekintetében elősegíti a felügyeleti gyakorlatok összehangolását, valamint felkéri azokat a szolgáltatókra vonatkozó követelmények esetleges megsértésének kivizsgálására, illetve szankciók alkalmazásának mérlegelésére.
Másod-és harmadszintű jogszabályok
Fontos, hogy az elsőszintű jogszabályokat (irányelvet és rendeleteket) számos másod-és harmadszintű joganyag fogja kiegészíteni. A másodszintű joganyagok közé tartoznak a szabályozástechnikai standardok (regulatory technical standards) és végrehajtástechnikai standardok (implementing technical standards), melyeket az egyes felhatalmazó rendelkezések alapján az AMLA elkészít és benyújt a Bizottság részére. A Bizottság részére történő benyújtást megelőzően nyilvános konzultációra bocsátott tervezetek véleményezésére a piaci szereplőknek is lehetősége van. Kihirdetésük az Európai Unió Hivatalos Lapjában történik, az abban megállapított napon lépnek hatályba és közvetlenül, tagállami átültetés nélkül, alkalmazandók.
A felügyelettel és a pénzügyi információs egységekkel kapcsolatos következetes és hatékony gyakorlatok létrehozása, továbbá az uniós jog egységes és következetes alkalmazásának biztosítása céljából az AMLA a felügyeleti hatóságoknak, felügyeleteknek, pénzügyi információs egységeknek vagy kötelezett szolgáltatóknak szóló iránymutatásokat és ajánlásokat bocsát ki. Ezen harmadszintű szabályozó eszközök kötelező jogi erővel nem bírnak, ugyanakkor a megfelelésről vagy megfelelési szándékról nyilatkozni szükséges, illetve elvárás a megfeleléshez szükséges lépések megtétele.
Ezen kívül, az AMLA az Európai Parlament, a Tanács vagy a Bizottság megkeresésére vagy saját kezdeményezésére véleményt terjeszthet az Európai Parlament, a Tanács vagy a Bizottság elé a hatáskörébe tartozó minden kérdésben.
Az AMLA igazgatási és irányítási struktúrája
Az AMLA-t az elnök, az Igazgatótanács, ügyvezető testület, az ügyvezető igazgató, valamint a felülvizsgálati testület alkotja.
2025. februártól az AMLA elnöki pozícióját Ms. Bruna Szego tölti be.
Az Igazgatótanács (General Board) pénzügyi információs egység (FIU), illetve felügyeleti összetétellel rendelkezik. Az Igazgatótanács eljárási szabályzatát 2025. márciusban tették közzé, az első hivatalos ülésre 2025. márciusban került sor. A felügyeleti összetétel tekintetében Magyarországon az érintett felügyeleti hatóságok (Magyar Nemzeti Bank, Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága, Nemzeti Adó- és Vámhivatal, Budapest Főváros Kormányhivatala) megegyezése alapján a közös, szavazati joggal rendelkező állandó tagi pozíciót („single common representative”) az MNB által kijelölt személy és helyettese látja el.
Az ügyvezető testület az AMLA elnökéből és 5 teljes munkaidős tagból áll, eljárási szabályzatát 2025. júniusban fogadták el.
Az ügyvezető igazgató az AMLA napi irányításáért felelős, 2025. júliustól ezt a pozíciót Nicolas Vasse tölti be.
A felülvizsgálati testületet egyes határozatok belső igazgatási felülvizsgálata céljából kell létrehozni.
Az AMLA által közzétett éves munkaprogramok (Working programmes)
Az AMLA Rendelet 65. cikke alapján az ügyvezető testület minden év november 30-ig elfogadja a többéves munkaprogramot és az éves munkaprogramot tartalmazó egységes programozási dokumentumot az ügyvezető igazgató által előterjesztett tervezet alapján.
E dokumentum egyrészt meghatározza az elért főbb eredményeket, másrészt vázolja a tervezett főbb tevékenységeket és prioritásokat.
Az AMLA 2025. évi munkaprogramja
Az MNB által közzétett, AMLA vonatkozású hírek, közlemények
Az AMLA közzétette az első, 2025-ös munkaprogramját | MNB.hu
AMLA Roadshow Hungary: az új uniós hatóság elnöki látogatása az MNB-ben | MNB.hu
AMLA által konzultációra bocsátott dokumentumok
Szakmai cikkek, publikációk