2023. augusztus 8.

  • A gyakorlat bemutatja, hogy a próbavásárlás a nemzeti illetékes hatóságok hagyományos felügyeleti eszköztárát kiegészítve milyen hozzáadott értéket képviselhet , és olyan információkat és betekintést nyújt a pénzügyi intézmények üzleti tevékenységébe, amelyek más eszközökkel nem könnyen hozzáférhetőek.
  • A próbavásárlás lehetővé teszi, hogy az illetékes nemzeti hatóságok nagyobb betekintést nyerjenek a pénzügyi intézmények tevékenységébe, amely olyan intézkedések alkalmazását teszi lehetővé számukra, melyek az alkalmazandó követelményeknek való teljeskörű megfelelést, végső soron a fogyasztók védelmének erősítését célozzák.
  • Ez a kiadvány az EBA negyedik és egyben utolsó lépése az illetékes nemzeti hatóságok próbavásárlási tevékenységének koordinálására vonatkozó új megbízatásának teljesítése során.

Az Európai Bankhatóság (EBA) jelentést tett közzé a személyi kölcsönök és fizetési számlák terén végzett próbavásárlási akciójáról. A gyakorlat megerősítette, hogy a próbavásárlás olyan eszköz, amely jelentős hozzáadott értéket képvisel az illetékes nemzeti hatóságok felügyelési tevékenységéhez kapcsolódóan, és kiegészíti a hagyományosabb eszközöket vagy megközelítéseket. Első kézből származó információkat és betekintést nyújt a pénzügyi intézmények fiókot felkereső vagy digitális csatornát használó fogyasztókkal szembeni magatartására vonatkozóan.

Az EBA megállapította például, hogy a próbavásárlási akcióban részt vevő pénzügyi intézmények kis mintáján belül néhányuk magatartása nem megfelelő és javításra szorul. Egyes pénzügyi intézmények például nem adták meg a fogyasztóknak a szerződéskötést megelőző, kötelező tájékoztatást, és a banki díjak összegével automatikusan megemelték a hitel teljes összegét a fogyasztó kifejezett beleegyezése nélkül.

Az EBA koordinálta a 2023-as próbavásárlási gyakorlat öt nemzeti illetékes hatóság közvetlen résztvevőként vagy megfigyelőként történő bevonásával. A részt vevő tagállamok 37 pénzintézeténél 340 alkalommal végeztek próbavásárlást, ebből 250 alkalommal a helyszínen, 90 alkalommal pedig online. A próbavásárlás a személyi kölcsönök szerződéskötést megelőző szakaszára, valamint - egyes joghatóságok esetében - a fizetési számlákra összpontosult, beleértve az alapszámlát is. Az eltérő nemzeti körülmények - például a nemzeti jogszabályok rendelkezései és a nemzeti felügyeleti prioritások - figyelembevétele érdekében a próbavásárlás egyes részletei a részt vevő tagállamokban eltérőek voltak.

Jogalap

Az EBA negyedik és egyben utolsó lépésként tette közzé ezt a jelentést, teljesítve ezzel az EBA alapító rendeletének 9. cikk (1) bekezdésében foglalt, 2020. január 1-jétől kezdődően érvényes megbízatását. A mandátum értelmében az EBA "adott esetben koordinálja az illetékes hatóságok próbavásárlási tevékenységét". Első lépésként az EBA 2021 májusában jelentést tett közzé a nemzeti illetékes hatóságok próbavásárlási tevékenységeiről. Ezt követte a 2021 júliusában kiadott, a próbavásárlásra vonatkozó módszertani útmutató. 2022-ben az EBA külső próbavásárlásra szakosodottszolgáltatóval szerződött a vonatkozó tevékenységek koordinálása érdekében.

Háttér

A próbavásárlás tartalma és hatóköre az EBA által 2022 decemberében közzétett, a lakossági banki termékek díjainak és költségeinek átláthatóságáról és szintjéről szóló külön tematikus felülvizsgálat megállapításai alapján került meghatározásra.

DOKUMENTUMOK

Jelentés a próbavásárlási gyakorlatról
Az EBA angol nyelvű közleménye

HIVATKOZÁSOK

Fogyasztóvédelem és pénzügyi innováció