2021. január 29.
Az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-hatóság (EIOPA) közzétette a fogyasztói trendekről szóló jelentését és egy kockázati térképet, amely 2020. június 30-i záró dátummal pillanatfelvételt nyújt a COVID-19 válságnak a biztosítási és nyugdíjágazatra gyakorolt, fogyasztókat érintő hatásáról.
A kezdeti aggodalmak ellenére a biztosítók és a nyugdíjalapok megőrizték az üzletmenet folytonosságát. A termékértékesítés, az igény- és panaszbenyújtás, illetve az információnyújtás hozzávetőlegesen a szokásos módon zajlott – bár a digitalizációs tendenciák felgyorsultak. A fogyasztói szokások és magatartások kényszerű megváltozása miatti esetleges szerződésszegéseket a biztosítók elnézően kezelték.
Bár a COVID-19 fogyasztói tendenciákra gyakorolt hatását teljes mértékben még nem tárták fel, az EIOPA számos kulcsfontosságú, a válság kezdeti szakaszából adódó kérdést azonosított:
· A befektetési egységhez kötött termékekkel kapcsolatban meglévő aggályok fokozódtak. Az ilyen termékek egyes jellemzőihez kapcsolódó strukturális problémák, mint például a magas és összetett költségek, vagy a szokatlan, illetve összetett kockázati profilok, idő előtti szerződésmegszüntetést (visszaváltást) eredményezhetnek, mivel a fogyasztók váratlan likviditási igényekkel szembesülnek. A várható alacsonyabb hozamok és a piaci volatilitás tovább fokozhatja ezeket a problémákat.
· A kizárásokkal kapcsolatos megközelítések a piacok, termékek és intézmények között eltérőek voltak. Egyes piacokon a biztosítók szisztematikusan kizárták a világjárványokat szerződéseikből, míg más piacokon a fogyasztóknak bizonytalansággal kell szembenézniük a különböző termékek fedezettségét illetően. A válság rávilágított a feltételek egyértelműségének hiányára, valamint a szerződések összetettségére vagy kétértelműségére. Egyes esetekben bírósági beavatkozásra is szükség volt. Sok biztosító nem volt proaktív abban, hogy világos és időszerű módon kommunikáljon ezzel a kérdéssel kapcsolatban.
· Problémák merültek fel az utazási biztosítási termékekkel kapcsolatban, mind a kizárások, mind pedig a termékek értékesítéséhez használt kockázati profilban bekövetkező változásokkal, valamint az ebből eredő fogyasztói hátrányok orvoslására irányuló korrekciós intézkedések hiányával kapcsolatban. Számos utazási biztosító azonban jószándékú intézkedéseket is hozott, és a külföldön rekedt fogyasztókra is kiterjesztette a fedezetet.
· Egyes termékek esetében a kockázati profil jelentősen csökkent, ami kérdéseket vet fel a célpiac igényeinek kielégítésére való képességük tekintetében, ugyanakkor a kockázati profil ilyen változásainak kezelésére irányuló kezdeményezések nem terjedtek el széles körben.
A COVID-19 a nyugdíjszektort is sújtotta. Alacsony nyugdíjbefizetések jelentek meg, mivel a megtakarítók nem voltak képesek folytatni a befizetéseket, például a vállalkozások zsugorodása vagy a munkanélküliség miatt. További kockázatok jelenhetnek meg a kifizetési szakaszban, ami az előnyök jövőbeni csökkenéséhez vezethet.
A COVID-19 járványnak a biztosítási és nyugdíjágazatra gyakorolt hatásának enyhítése, és a fogyasztókkal szembeni tisztességes bánásmód biztosítása érdekében a nemzeti felügyeleti hatóságok, valamint a biztosítási és nyugdíjágazat konkrét intézkedéseket hoztak. Mivel a válság folytatódik, és potenciálisan hatással van a jövedelmezőségre, várható, hogy a magatartási kockázatok továbbra is fennállnak. Ezért nagyon fontos, hogy a kizárásokkal, a szerződés egyértelműségével és a befektetési egységhez kötött termékekkel kapcsolatos aggályokat megfelelően kezeljék és enyhítsék.
A jelentés és a kockázati térkép letöltése