Kérjük tisztázni a fokozott ügyfél-átvilágítás, megerősített eljárás, valamint vezetői döntést igénylő esetek egymáshoz való viszonyát! Kérjük annak megerősítését, hogy ami vezetői döntést igényel, az nem egyben szükségszerűen fokozott ügyfél-átvilágítás alá tartozó eset, és nem feltétlenül szükséges megerősített eljárásban végrehajtani a monitoring tevékenységet!

A Pmt. 10. § (3) bekezdés alapján a szolgáltató - kockázatérzékenységi megközelítés alapján - az üzleti kapcsolat létesítését, az ügyleti megbízás teljesítését a szolgáltató 65. § szerinti belső szabályzatában meghatározott vezetője jóváhagyásához kötheti. Ezen túlmenően a fokozott ügyfél-átvilágítás alá eső üzleti kapcsolatok és ügyletek esetén legtöbb esetben vezetői jóváhagyás szükséges. Az MNB Rendelet meghatározza a megerősített eljárás esetköreit és feltételrendszerét, valamint az üzleti kapcsolat létesítéséhez vagy ügyleti megbízás teljesítéséhez vezetői döntést igénylő eseteket, amelyek vonatkozásában az MNB Rendelet 3.-5. alcímében foglaltak az irányadóak.

Amennyiben az ügyfél olyan társaság, amelynek bemutatóra szóló részvénye van, vagy amelynek részvényesét részvényesi meghatalmazott képviseli, úgy az üzleti kapcsolat létesítését és az ügyleti megbízás teljesítését a szolgáltató belső szabályzatban meghatározott vezetője hagyja jóvá, fokozott ügyfél-átvilágítási esetkörbe tartozik és megerősített eljárást kell lefolytatnia.

Amennyiben az ügyfél olyan társaság, amelynek tulajdonosi szerkezete a társaság üzleti tevékenységének jellegéhez képest szokatlannak vagy túlzottan összetettnek tűnik, úgy az üzleti kapcsolat létesítését és az ügyleti megbízás teljesítését a szolgáltató belső szabályzatban meghatározott vezetője hagyja jóvá, fokozott ügyfél-átvilágítási esetkörbe tartozik, és megerősített eljárást kell lefolytatnia.

Személyesen meg nem jelent természetes személy ügyféllel okirat hiteles másolata alapján létrejött üzleti kapcsolat vagy ügylet esetén, az üzleti kapcsolat létesítését és az ügyleti megbízás teljesítését a szolgáltató belső szabályzatban meghatározott vezetője hagyja jóvá, fokozott ügyfél-átvilágítási esetkörbe tartozik, továbbá megerősített eljárást kell lefolytatnia.

Ha az ügyfél stratégiai hiányosságokkal rendelkező, kiemelt kockázatot jelentő harmadik országban lakcímmel vagy székhellyel rendelkezik, az üzleti kapcsolat létesítését és az ügyleti megbízás teljesítését a szolgáltató belső szabályzatban meghatározott vezetője hagyja jóvá, fokozott ügyfél-átvilágítási esetkörbe tartozik, továbbá megerősített eljárást kell lefolytatnia.

Ha az ügyfél tényleges tulajdonosa, rendelkezésre jogosultja, képviselője vagy meghatalmazottja stratégiai hiányosságokkal rendelkező, kiemelt kockázatot jelentő harmadik országban rendelkezik lakcímmel, úgy az üzleti kapcsolat létesítését és az ügyleti megbízás teljesítését a szolgáltató belső szabályzatban meghatározott vezetője hagyja jóvá, fokozott ügyfél-átvilágítási esetkörbe tartozik és megerősített eljárást kell lefolytatnia.

Nem állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő nonprofit gazdasági társaság ügyfél esetén a szolgáltatónak fokozott ügyfél-átvilágítást és megerősített eljárást van lehetősége lefolytatni.

Vannak olyan esetkörök is, amelyek csak vezetői jóváhagyási kötelezettséget vonnak maguk után (pl. az üzleti kapcsolat létesítése során arra utaló adat, tény, illetve körülmény merül fel, hogy a szolgáltatás mögött ténylegesen nem az a személy áll, aki a szerződéskötési kérelemben feltüntetésre került; az üzleti kapcsolat létesítése során havi ötvenmillió forintot elérő vagy meghaladó készpénzforgalom lebonyolítását jelzi az ügyfél; az ügyleti megbízás az ötvenmillió forintot eléri vagy meghaladja, továbbá privátbanki üzleti kapcsolat létesítése, vagy új termékek vagy új üzleti gyakorlatok, többek között új teljesítési mechanizmus, valamint új vagy fejlődő technológiák alkalmazása mind új, mind korábban meglévő termékek esetében.

Csak megerősített eljárás körébe tartozik az ügylet a takarékbetétről szóló törvényerejű rendelet szerinti nem névre szóló takarékbetét névre szólóvá alakításával érintett ügyfél tekintetében, amennyiben a névre szólóvá alakítani kívánt takarékbetétek összértéke eléri a hárommillió-hatszázezer forintot, illetve amennyiben a szolgáltató az ügyfelet a szolgáltató tízmillió forintot elérő vagy meghaladó pénzváltás miatt világítja át.

A fentiekből levezetve valóban nem minden eset tartozik egyidejűleg vezetői jóváhagyást, fokozott ügyfél­átvilágítást és megerősített eljárást egyidejűleg igénylő esetkörbe az MNB Rendelet fent felhívott rendelkezései alapján. Ennek az az oka, hogy a felsorolt intézkedések sok esetben egymástól eltérő kockázatok kezelésére szolgálnak. A vezetői jóváhagyás elsődlegesen az ügyfélkapcsolat létesítés kockázatait képes csökkenteni. A fokozott ügyfél-átvilágítás folyamatában a szűrések kockázatcsökkentő hatásai nem jelennek meg hangsúlyosan, ahol viszont a megerősített eljárásnak van elsődleges relevanciája.

(A feltett kérdéssel kapcsolatban változtatás nélkül közöljük az NGM Pmt. értelmezésével kapcsolatban adott véleményét, amelyet az MNB felügyeleti tevékenysége során saját jogi álláspontja kialakításakor maximálisan figyelembe vesz.)

***

A Pmt. 14. § (1) bekezdése meghatározz, hogy a 3,6 M HUF-ot el nem érő ügyleti megbízások esetén milyen adatokat és dokumentumokat kell a szolgáltatónak bekérnie. Tekintettel arra, hogy a Pmt. jelenleg nem tesz különbséget a szolgáltatóval tartós üzleti kapcsolatban álló ügyfél, és az eseti megbízást adó „ügyfél” között, kérjük annak megerősítését, hogy a szolgáltatóval üzleti kapcsolatban álló ügyfél, hivatkozott határértéket el nem érő eseti megbízásainak teljesítésekor nem kell újonnan bekérni a PEP nyilatkozatot.

A kiemelt közszereplők vonatkozásában a Pmt. 19. §-ában meghatározott nyilatkozat megtétele (mint ügyfél-átvilágítási intézkedés) az ügyfelet a Pmt. 6. §-ában meghatározott esetkörökben terheli. Ennek megfelelően, ha a kiemelt közszereplőkre vonatkozó nyilatkozat megtétele már az üzleti kapcsolat létesítésekor (az ügyfél-átvilágítás részeként) megtörtént, ezen üzleti kapcsolat során, az egyes eseti megbízások teljesítésekor nem kell a kiemelt közszereplőkre vonatkozó nyilatkozatot ismételten megtenni, a szolgáltató által bekérni függetlenül az ügyleti megbízás értékétől.

(A feltett kérdéssel kapcsolatban változtatás nélkül közöljük az NGM Pmt. értelmezésével kapcsolatban adott véleményét, amelyet az MNB felügyeleti tevékenysége során saját jogi álláspontja kialakításakor maximálisan figyelembe vesz.)

***

Az eseti ügyféltől kötelező-e elkérni a PEP nyilatkozatot, ha ügyleti megbízása nem éri el a 3,6 millió forintot?

Az ügyfél-átvilágítási kötelezettség az ügyleti megbízások esetében kizárólag a Pmt. 6. § (1) bekezdésben meghatározott esetkörökben (így többek között a hárommillió-hatszázezer forintot elérő vagy meghaladó összegű ügyleti megbízás teljesítésekor) kötelező, így az ügyfél kizárólag ezen esetekben köteles a kiemelt közszereplőkre vonatkozó nyilatkozat megtételére. Ha az eseti ügyfél ügyleti megbízása nem éri el a hárommillió-hatszázezer forintot, nem szükséges bekérni tőle a nyilatkozatot.

(A feltett kérdéssel kapcsolatban változtatás nélkül közöljük az NGM Pmt. értelmezésével kapcsolatban adott véleményét, amelyet az MNB felügyeleti tevékenysége során saját jogi álláspontja kialakításakor maximálisan figyelembe vesz.)