Felhívjuk a magánnyugdíjpénztári változások kapcsán az állami társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe visszalépő, volt magánnyugdíjpénztári tagok figyelmét arra, hogy a visszalépéssel kapcsolatos valamennyi problémájukat, igényüket – pl. egyéni számlán nyilvántartott követelés összege, hozamgarantált tőke feletti összeg (reálhozam), tagdíjkiegészítés összege és a kifizetésekre vonatkozó kérések, kifogások, stb. – első lépésként az érintett pénztárnak jelezzék. Célszerű a panaszt azonosítható, bizonyítható módon – lehetőség szerint tértivevényes küldeményként – eljuttatni a pénztárhoz.

Ennek indoka, hogy a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletéről szóló 2010. évi CLVIII. törvény 64. § (3) bekezdése szerint fogyasztóvédelmi eljárást a fogyasztó kizárólag azt követően kezdeményezhet, miután a pénztárnál a pénztár szolgáltatásával, eljárásával kapcsolatos panaszát már korábban előterjesztette, azonban panaszára nem kapott választ, vagy a pénztár a válaszadásra rendelkezésére álló 30 napos határidőt túllépte, illetve a válasz alapján a volt pénztártag feltételezi, hogy a pénztár a jogszabályokban előírt fogyasztói jogokat megsértette.

A magánnyugdíjról és a magánnyugdíjpénztárakról szóló 1997. évi LXXXII. törvény 77/C. § (7) bekezdése szerint,a pénztár az írásbeli panasszal kapcsolatos, indokolással ellátott álláspontját a panasz közlését követő harminc napon belül köteles megküldeni a pénztártagnak.

Az előbbiekre tekintettel a volt pénztártag a pénztárnál benyújtott panasz elbírálását követően jogosult arra, hogy a pénztár jogszabálysértő magatartására hivatkozással a Felügyelet eljárásának lefolytatását kezdeményezze.

A Felügyelet a következő esetekben jogosult eljárás lefolytatására a társadalombiztosítási nyugdíjrendszerbe visszalépő volt pénztártagok esetében:

  • a volt pénztártag a pénztárhoz panaszt nyújtott be, de panaszára nem, vagy csak késedelmesen kapott választ,

  • a volt pénztártag részére a pénztár nem küldött levelet arra vonatkozóan, hogy nyilatkozzon arról, hogy a reálhozamot és/vagy tagdíjkiegészítést hova utalja a pénztár,

  • a volt pénztártag dokumentálható módon nyilatkozott a reálhozam és/vagy tagdíjkiegészítés utalásáról, azonban a pénztár az utalást nem ennek megfelelően teljesítette,

  • a volt pénztártag kifogásolja, hogy a tagdíjkiegészítés és reálhozam kifizetése késedelmesen történt meg.

A kérelem előterjesztése saját kezű aláírással ellátott, postai úton vagy faxon beküldött, továbbá a Felügyelet Ügyfélszolgálatán személyesen átadott irat útján, valamint Ügyfélkapun keresztül lehetséges.

A beadványnak tartalmaznia kell a kérelmet előterjesztő nevét, saját kezű aláírását, lakcímét, valamint szükséges az állításokat alátámasztó dokumentumok (pl.: a pénztárnál előterjesztett panasz, az arra kapott válasz, tértivevények, stb.) csatolása is.

Felhívjuk a figyelmet arra is, hogy a Felügyelet a reálhozam és a tagdíjkiegészítés mértékével, illetve az egyéni számlán jóváírt tagdíjak összegével kapcsolatos viták elbírálására nem rendelkezik hatáskörrel. Ebből következően, amennyiben a volt tag a pénztár elszámolással kapcsolatos álláspontját nem fogadja el, – a Felügyelet eljárásának kezdeményezése helyett – bírósághoz fordulhat igényének érvényesítése érdekében.

A felügyelt intézmények, illetve a Felügyelet ügyfélszolgálatával kapcsolatos további tájékoztató információk a Felügyelet honlapja (www.pszaf.hu) főoldalának jobb oldalán, „Ügyfélszolgálatunk” című mező „Beadványok, panaszok” alpontjában találhatóak.

Felhívjuk továbbá a figyelmet arra is, hogy a Felügyelet honlapján a Nyugdíjpénztári kérdések és válaszok című rovatban hasznos információk találhatóak a visszalépéssel kapcsolatban felmerülő kérdésekre. Kérjük, bármely gondja, problémája esetén először tanulmányozza a dokumentumot.

Budapest, 2011. július 14.

Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete