A közelmúltban felmerült sajtóérdeklődésre tekintettel, a Felügyelet ezúton röviden összefoglalja a MÁV ÁBE-val kapcsolatos tevékenységét:

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (Felügyelet) a 2008. július 31-én kelt J-II-71/2008. számú határozatávala MÁV Általános Biztosító Egyesület (Egyesület) tevékenységi engedélyét 2008. augusztus 15-ei hatállyal – a pénzügyminiszteri előzetes hozzájárulást követően - visszavonta.

A Felügyelet az Egyesülettel szemben a 2008-at megelőző 5 évben 15 alkalommal intézkedett határozatban, ennek ellenére az Egyesület a jogszabályszerű működés feltételeit nem volt képes megteremteni, illetőleg fenntartani, valamint az Egyesület törvényes működése, különösen a súlyos tartalék-, eszköz- és szavatoló tőkehiány miatt, nem volt helyreállítható.

A tevékenységi engedély visszavonásakor a Felügyelet az Egyesületnél 1 milliárd forint körüli függőkár tartalékhiányt tárt fel, valamint megállapította, hogy az Egyesület saját tőkéjének értéke – (mínusz) 5.555.039.000 Ft, a biztosítástechnikai eredmény – (mínusz) 2.634.698.000 Ft, a mérleg szerinti eredmény – (mínusz) 2.132.946.000 Ft volt, a szavatoló tőke feltöltöttség pedig – (mínusz) 272 %-os szinten állt.

Az Egyesület nyilvántartási/informatikai rendszere súlyos hiányosságokat mutatott, és valótlan adatokat tartalmazott, nem álltak fenn a működés folytatásához szükséges személyi és tárgyi feltételek. Az Egyesületnél a 2008. április 11. és május 9. között lefolytatott helyszíni ellenőrzés során nyert információk alapján a Felügyelet megállapította, hogy az Egyesület olyan szerződéseket kötött, amelyek gazdálkodására nézve hátrányosak voltak, azok alapján nagy összegek kerültek kifizetésre, és amely ügyletek hozzájárultak az eszközfedezet hiány kialakulásához, valamint a pénzügyi krízis bekövetkeztéhez. A Felügyelet álláspontja szerint előbbiek a hűtlen kezelés, valamint – a 666 millió Ft átutalásának körülményeire tekintettel – a számvitel rendjének megsértése tényálláselemek megvalósulásának gyanúját is megalapozták. Ezért a Felügyelet 2008. július 23-án feljelentést tett a Vám- és Pénzügyőrség Központi Bűnüldözési Parancsnokságához.

A tevékenységi engedélyt visszavonó határozat közlésével egyidejűleg a Felügyelet az Egyesület eszközei feletti szabad rendelkezést olyan módon korlátozta, hogy azok felhasználását csak a Felügyelet által kirendelt felügyeleti biztos jóváhagyásával lehetett teljesíteni. A Felügyelet 2008. augusztus 13-i J-II-84/2008. számú határozatával továbbá kötelezte az Egyesületet, hogy bízza meg a Hitelintézeti Felszámoló Közhasznú Társaságot (jelenleg Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft.) a 2008. augusztus 16-tól kezdődő vagyonelszámolási eljárása lefolytatásával, ezen belül különösen a biztosítási szerződésekből eredő kötelezettségek kielégítésével.

Az Egyesület 2008. augusztus 16-tól nem tartozik a PSZÁF által felügyelt intézmények közé.Az Egyesülettel kapcsolatos bármilyen adat (mérlegadat), információ kiadására a Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft. jogosult.

A Felügyelet honlapján folyamatosan tájékoztatta az ügyfeleket, károsultakat és kibővített ügyfélszolgálati tevékenységet is ellátott az ügyfelek biztosítóváltásának, kötelező átszerződésének minél zökkenőmentesebb lebonyolítása céljából. A károsultak érdekeinek védelme érdekében pedig folyamatos tájékoztatást kért és kapott a vagyonelszámolási eljárás üteméről.

Az Alkotmánybíróság 482/E/2010. számú, 2011. november 8-ai határozatában döntést hozott a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás hazai szabályozása egyes elemeinek alkotmányellenessége megállapítását kérő, a MÁV Általános Biztosító Egyesület fizetésképtelenségét is érintő indítvány kapcsán. Az AB Határozat szerint a Felügyeletnek a fizetésképtelen Egyesület esetében 2008-ban — azon kívül, hogy a jogszabályban biztosított lehetőségeit maradéktalanul kihasználva kötelezte az egyesületet a törvényes működés helyreállítására — kevés eszköz állt rendelkezésére.

Az Alkotmánybíróság a Határozatban az Egyesület vonatkozásában megállapította, hogy az Országgyűlés mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet idézett elő azzal, hogy nem szabályozta a következő kérdést: hogyan lehet (a kockázatközösség elve alapján) érvényesíteni a 2010. január 1-je előtt felszámolás alá került biztosítóval kötött kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződésen alapuló kártérítési igényeket. Előbbiekkel összefüggésben az Alkotmánybíróság felhívta az Országgyűlést, hogy jogalkotói feladatának 2012. június 30-ig tegyen eleget, az AB Határozat indokolásában rámutatva a mulasztás jogalkotó általi orvoslásának lehetséges módjaira is.

A Felügyelet tevékenységének státusztörvényben rögzített célja a pénzügyi szervezetek szektorait érintő, már kialakult egyedi kockázatok csökkentése vagy megszüntetése, valamint a pénzügyi szervezetek által nyújtott szolgáltatásokat igénybevevők érdekeinek védelme, a pénzügyi közvetítőrendszerrel szembeni közbizalom erősítése. Előbbi célok tükrében a Felügyelet szükségesnek tartotta, hogy az Alkotmánybíróság Felhívásában foglaltak végrehajtásában szerepet vállaljon olyan módon, hogy – élve a jogszabály-alkotás kezdeményezésére vonatkozó jogosultságávala Nemzetgazdasági Minisztériummal együttműködve szabályozási javaslatot tett a károsultak érdekében, aktívan közreműködött a kártalanítások jogszabályi rendezésében.

Az Egyesülettel kötött kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződéseken alapuló kártérítési igények érvényesítésével kapcsolatos szabályokról szóló, 2012. évi CLXII. törvény (Törvény) 2012. november 9-én került kihirdetésre, hatályba lépésére e dátumot követő 15. napon került sor.

A Felügyelet első alkalommal már 2012. november 16-án az Egyesület vagyonelszámolójával, a Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft.-vel közös kommunikációs akció során felhívta az ügyfelek figyelmét az új, a MÁV-károk rendezését lehetővé tevő jogszabályra. A hirdetményt a Felügyelet honlapján közzétette.

A Törvény 8. §-a szerint a Törvényben meghatározott rendelkezések végrehajtásának ellenőrzése céljából a Felügyelet adatszolgáltatást kér a Magyar Biztosítók Szövetségétől (MABISZ) a Technikai Számlával kapcsolatos információkra vonatkozóan, továbbá a MABISZ-tól és az Egyesülettől a Technikai Számla és az Egyesület közötti elszámolásokkal kapcsolatban. A Felügyelet a Technikai számlával, valamint a Technikai Számla és az Egyesület közötti elszámolásokkal kapcsolatos információkat folyamatosan figyelemmel követi.

2013. január 7-13. közötti időszakra benyújtott MABISZ adatszolgáltatást követően 2013. január 21-én a Felügyelet sajtóközleményben tudatta, hogy az Egyesület vagyonelszámolója megkezdte a kárkifizetések teljesítését. A Felügyelet és a vagyonelszámoló a sajtóközleményben többek között ismételten felhívta a megalapozott kártérítési igénnyel rendelkezők figyelmét arra, hogy jelezzék adataik változását – név, lakcím, bankszámlaszám – a kárszám vagy rendszám feltüntetésével a vagyonelszámolónak postán vagy személyesen (Hitelintézeti Felszámoló Nonprofit Kft., 1071 Budapest, Damjanich u. 11-15.), faxon (06-1-422-44-55) vagy e-postán (vasa.iren@abe.hu).